Ausus ja lubadustest kinni pidamine
on inimese väga olulised isikuomadused. Nii on see praegu kui oli ka 19.
sajandil, mil leidis aset „Keisri hullu“ tegevus. Aga kas inimesed ootavad
alati tõtt ja suudavad leppida ka ausalt öeldud karmide sõnadega või eelistavad
selle asemel ilusat valet?
Timotheus von Bock, lühendatult Timo,
oli igati aus mees. Ta oli omal ajal andnud keisrile viimase nõudmisel lubaduse
tema vastu alati aus olla. Keisrit kritiseerivat kirja saates ta ilmselt küll
adus, et sellised sõnad võivad talle probleeme tekitada, sest keiser oli ikkagi
riigi valitseja ja seega n-ö kõrge isik, kuid arvan, et julgust selle teo
tegemiseks andis talle just see, et keiser oli temalt ise ausust nõudnud. Muidu
ei saa Timo pidada küll kuigi lihtsameelseks, aga arvan, et just kunagine
keisri nõue andis talle julguse kirja kirjutada. Romaani sündmustik annab aga
teada, et keiser võis küll ausust oodata, aga seda vaid tingimusel, et see jutt
talle meeldib, järelikult ootas ta aususe asemel hoopis lojaalsust. Püüdes
ennast asetada suure valitseja rolli, võib oletada, et keiser reageeris Timo
kirjale nii nagu ta reageeris hoopis põhjusel, et selle ignoreerimine või
heakskiitmine oleks võinud riigis tekitada üleüldise kaose. Kuuldus julgest
kriitikast, mis siis, et keiser oli seda ise nõudnud, oleks võinud tekitada
samasuguste kirjade laviini, viia mässudeni vms. Sellest, et keiser tegelikult
tundis end Timo karistamise pärast halvasti, annavad tunnistust tema
südametunnistuse piinad ja asjaolu, et Timo oli ka vanglas viibides valitseja
soosingus ja talle võimaldati palju eeliseid, olgu selleks siis klaver või
šokolaad. Vangla on siiski vangla ja ka sealt pääsemine ei toonud vabadust, nii
et siin tekitas Timo endale aususe ja lubaduse pidamisega, mis on ju väga
positiivsed omadused, hoopis probleeme. Timo oleks rahulikult ja probleemideta
edasi elanud, kui ta oleks valetanud, aga seda ta ei saanud, teha, sest ta oli
loomult aus ja ta oli ju lubaduse andnud. Ma usun, et Timo ei oleks saanud
õnnelikult edasi elada, kui ta ei oleks seda kirja saatnud. Et olla ise endaga
rahul, oli ta valmis tagajärgedega leppima.
Sellest, et Timo oli sõnapidaja mees,
annab tunnistust ka tema naisevõtt. Ühiskonnanormile vastu astudes otsustas ta
naiseks võtta talutüdruku. Olles neiu isalt tema tütre kätt palunud, saadeti
Eeva viieks aastaks Masingu juurde õppima. Viis aastat on pikk aega ja
tõenäoliselt kohtas ta selle aja jooksul palju tütarlapsi. Ometi pidas ta oma
sõna ja viie aasta möödudes ta Eevaga abielluski, olgugi, et see oli
suhteliselt keeruline. Siin oli lubaduse pidamine kindlasti positiivne ja kuna
nende kooselu näis olevat õnnelik, siis poleks teisiti olnud mingit põhjust
teha.
Jah, lubadusi pidada on oluline,
samuti pole ilus valetada, aga mida iganes öeldes on sageli vaja kaaluda ka
selle tagajärgi. „Keisri hullust“ tulenevalt on ausus ja lubaduse pidamine
positiivsed omadused ja annavad hingelise rahulolu, kuid alati tuleb ka
pealtnäha õige teo tegemisel kaaluda selle tagajärgi. Mõnikord on ilus vale
parem kui karm tõde, kuid kõige tähtsam on siiski enda hingeline rahulolu ja
oma isiklike põhimõtete järgimine.
Kommentaarid
Postita kommentaar