Normid ja reeglid – need on inimesi
saatnud igapäevaelus kogu inimkonna vältel. Arvo Valtoni novellide tegevus
toimub Nõukogude ajal, kus enamus reegleid, kas kirja pandud või kirjutamata,
tunduvad paljude tänapäeva inimeste jaoks tobedad. Aga on siis tänapäeva
inimeste suhtumine oluliselt teistsugune või on palju Nõukogude pärandist
tingituna üsna samamoodi praegugi?
Kui rohelise seljakotiga mees ilmus
vaksalisse raamatut lugema, oli segadust palju. Koristajate jaoks oli ta
lihtsalt tüütu ja nad tahtsid kindlasti selle tegevuse ära keelata, aga nad „ei
osanud leida seda õiget seadust, mis lugemise ära keelaks“ ehk taheti keelata
keelamise pärast. Erinevad ametnikud olid lugejaga samuti hädas: nad ei osanud
midagi teha põhjusel, et neil ei olnud eeskirja. Keegi ei teadnud, kas üldse
oleks pidanud tegevust ära keelama, samas tundus see igati kontrollitud
ühiskonnas midagi äärmiselt kahtlast. Tuues paralleeli tänapäevaga, siis
sõnavabaduse piiramist Eesti ühiskonnas eriti palju ei tähelda. Vähemalt
riiklikul tasandil on enam-vähem igaühel lubatud end vabalt väljendada. Samas
ametnike jäikust ja eeskirjades näpuga järge ajamist kohtab küll päris palju.
Enamasti on see seotud Euroopa Liidu õigusaktidega, mida Eestis ülepingutatud
püüdlikkusega järgida püütakse, unustades kaine mõistus. Ühest enda
tegevusalast tulenevalt oskan näiteid tuua põhiliselt põllumajanduse
valdkonnast: erinevad loomapidamisnõuded, maade hooldamise nõuded jne. Olgu
siin põhjuseks Nõukogude pärand või miski muu, aga sarnasusi Valtoni kirjeldatuga
märkan küll.
Kui üks mees novellis „Tünn“ otsustas
äkki tünni elama asuda, oli samuti segadust ja mõistmatust palju. Küll hakati
jälle eeskirjades näpuga järge ajama, et teha kindlaks sellise ettevõtmise
seaduslikkus, küll tunti muret tema heaolu pärast ja hakati lausa vägisi oma
abi pakkuma. Sellegi loo puhul on võimalik tänapäevaga paralleele tõmmata. Olen
päris palju puutunud kokku suhtumisega, kus naeruvääristatakse neid, keda ei
huvitagi uhked linnalähedased majad, kes eelistavad elada väikesel pinnal metsa
sees, tsivilisatsioonist kaugel või kes lihtsalt ei hooli ühiskonna survest
ajada taga materiaalseid väärtusi ning tunda rahulolu hoopis vaimsest. Mainitud
novelli puhul võib küll järeldada, et teatud määral oli tünnis elamine mehe
jaoks ka vajadus, sest tal polnudki mujal elada, aga samas näis ta sellise
elukorraldusega igati rahul olevat ja ei vajanudki rohkemat. Küllap oleks ta
leidnud võimaluse elada mujal, kui ta oleks seda vajanud või soovinud.
Novellis „Kaheksa jaapanlannat“
veetakse kauneid tantsijaid mööda tolmust tehast, et nad ikka näeksid, kui
võimas see on. Nõukogude ajal oligi ülimalt oluline kõik väline, et mis mulje
teistele jäetakse, mis toimub tegelikult, ei huvitanud väga kedagi. Aga kas
nüüd on väga palju teisiti? Minu arvates ei ole. Pidevalt kohtab inimesi, kes
peavad oluliseks just välist muljet, olgu selleks kasvõi tugevalt üle oma
võimete elavad inimesed. Näiteks laenudega ostetud uhked majad ja autod, mille
nimel rabeletakse, nii et ninast veri väljas, pannes kannatama nii oma tervis
kui perekondlikud suhted. Inimesed tunnevad sellest algul küll ehk rõõmu, aga
mida edasi, seda õnnetumaks muututakse, aga seda teised ju ei näe. Kahjuks on
väga paljudele inimestele ikka veel oluline, mis mulje teistele jääb või mida
neist arvatakse.
Eelnevast võib järeldada, et mitmes
mõttes on tänapäev Arvo Valtoni novellides kirjeldatuga üsna sarnane. Jah, meil
on rohkem vabadust, inimestel tegelikult on lubatud erineda, aga olgu see siis
Nõukogude pärandist tingituna või lihtsalt eestlaste loomusest, aga inimeste
suhtumine on paljudes aspektides sarnane – peamisest ametnike jäikus ja
inimeste kartus erineda või endast halb mulje jätta.
Kommentaarid
Postita kommentaar