Essee: Mati Unt "Sügisball"
Mati Undi „Sügisballi“ tegelased
elavad ja tegutsevad Mustamäel – arvukate inimesi täis paneelmajadega
magalarajoonis. Arhitekt Maurer elas koos oma naisega, Laura poja Peetriga,
August Kask, Theo ja Eero küll üksi, aga ometi pidevalt ümbritsetuna teistest
inimestest. Aga kas pidevalt inimeste keskel olemine tähendab, et
üksindustunnet ei tekkigi?
Eero sattus pidevalt erinevatesse
keerulistesse olukordadesse, põhiliselt liigse alkoholi manustamise tagajärjel
ja kohtus väga paljude erinevate inimestega. Üksi ei olnud ta kuigi tihti.
Ometi oli ta väga ebakindel, madala enesehinnanguga ja arvas, et keegi tema
loomingut niikuinii ei mõista. Talle tundus, et tema ainsana saab sellest aru,
mis tähendab, et ümbritsetuna tavalistest magalarajooni elanikest tundis ta end
siiski väga üksi. Kui ta lõpuks sattus umbjoobes olles kogemata Laura
korterisse ja arvas end leidnud olevat kellegi, keda tema looming huvitab ja
kes seda mõistab, oli ta muidugi rõõmus. Tema üksindus hakkas justkui lõppema,
kuigi õige pea sai ta aru, et ka Laura ei mõista teda. Lugejana jäi mulje, et
Eero tegelikult väga soovis leida mõttekaaslast, hingesugulast, kuid miski tema
sees takistas inimestele võimaluse andmist ja pani kõigisse ülikriitiliselt
suhtuma, võib-olla luhtunud abielust tulenev tahtmatus kedagi endale ligi lasta
ja haiget saada.
August Kase näol oli tegemist
küllaltki kibestunud vanahärraga, kes näis kõiki ümbritsevaid justkui vihkavat.
Ta ei sallinud naisi, talle ei meeldinud lapsed. Jääb justkui mulje, et talle
meeldiski üksi olla. Samas otsis ta binokliga aknaid jälgides midagi põnevat,
isegi sadistlikku ja sellest võib järeldada, et ta siiski vajas enda ümber
teisi inimesi – talle ju ei pakkunud rahulolu õhtul lihtsalt vaikselt oma
korteris telerit vaadata või raamatut lugeda. Tema soovid näha kuritegusid ja
viha naiste vastu viitavad minu arvates ka sellele, et oleks vaja hakata oma
vaimsele tervisele rohkem tähelepanu pöörama.
Laura elas koos poja Peetriga. Nad
elasid küll ühes korteris ja nende lähedane sugulusside viitab ka sellele, et
nad oleksid võinud/pidanud teineteisele seltsi ja lohutust pakkuda, aga ometi
olid nad vägagi üksi. Peeteri elas oma üksindust ja igavust välja öösiti
võõraid telefoninumbreid valides, mitte paha pärast, vaid lihtsalt vestlust
otsides. Laura, olles tõenäoliselt ka suhetes pettunud, otsustas pärisilmast
hoopis seriaalimaailma põgeneda. Samas näitavad võõrasse autosse istumine ja
võhivõõra öösel enda koju kutsumine, mõlemad väga mõtlematud teod, tegelikult
igatsust kellegi järele.
Arhitekt Maurer tundis end vist kõige
vähem üksi ja olles keskendunud oma tööle ja uute ehituste ning elamurajoonde
arendamisele, oli oma eluga üsna rahul. Küll aga polnud seda tema naine, kes
igatses väga oma abikaasa tähelepanu ja kui ta ei saanud seda oma mehelt, lasi end
ära võluda seelikukütist šveitseri meelitustel. Seesama šveitser Theo oli ka
väga üksik inimene, kuigi pealtnäha pideva seltsielu keskel. Ta jagas armurõõme
sadade naistega, võttis napsu mitmete meestega, kuid kõik need suhted olid
lühiajalised ja väga pinnapealsed. Võttes abiks astroloogia ja tähtkujud, oli
ta siiski nn oma inimeste otsingul. Võimalik, et temalgi olid suhetega seoses
mõned kehvad minevikukogemused, mille kordamist ja haiget saamist vältides oli
tal raske endale kedagi lähedale lasta. Jah, füüsiliselt küll, aga tõeline
lähedus on vaimne ja seda polnud Theol kellegagi.
Elades üksi või kellegagi koos, kas
suurlinnas või väikesed külas – see ei määra tegelikult üldse, kui üksikuna
inimene end tunneb. Mõnikord on see teadlik valik, mõnikord saatuse
ettemängitud olukord, mõnikord alateadlike hirmude ja minevikukogemuste
tagajärg. Elades keset inimesi, pidutsedes või töötades inimestega võib end
vägagi üksi tunda, sest üksindustunne on inimese enda sees, mitte ümbritsevates
inimestes. Üksikuna rahvamassis – just nii tundsid end „Sügisballi“ tegelased.
Kommentaarid
Postita kommentaar